Tachograf analogowy ma spełniać trzy funkcje. Pierwsza funkcja to funkcja pomiarowa, która ma na celu sprawdzać chwilową prędkość pojazdu, długość przebytej drogi, a także czas. Kolejna to funkcja rejestrująca, której zadaniem jest zapisywanie tych wartości. Natomiast trzecia jest funkcją monitorującą.
Aktywność tachografu
1 maja 2006 roku weszło rozporządzenie, które dotyczy posiadania tachografów w pojeździe. Pojazdy noworejestrowane koniecznie muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. Natomiast te, które zarejestrowano wcześniej, będą nadal mogły posiadać tachograf analogowy. Wielu kierowców uważa, że obsługa tachografu analogowego jest trudniejsza niż cyfrowego. Urządzenie to można również zmienić na nowy, gdy dojdzie do uszkodzenia tachografu analogowego, a jego naprawa będzie niestety niemożliwa.
Tachografu analogowego nie trzeba również wymieniać na cyfrowy, jeśli samochód został kupiony poza granicami kraju, ale jest jeden warunek: samochód powinien być już wcześniej zarejestrowany w krajach Unii Europejskiej. W przypadku, gdy samochód jest sprowadzony z kraju, który nie należy do Unii Europejskiej, konieczne jest wyposażenie go w tachograf cyfrowy.
Ten analogowy też powinien mieć możliwość wyboru aktywności kierowcy, dlatego wyposażono go w przełączniki, czyli tzw. selektory. Dzięki tym przełącznikom można określić, co w danym czasie robi kierowca. Zgodnie z przepisami można wyróżnić cztery rodzaje aktywności kierowcy:
- jazda,
- odpoczynek lub przerwa podczas jazdy,
- pozostawanie w gotowości,
- wykonywanie innej pracy.
Bardzo ważne jest prawidłowe i odpowiednie ustawienie tachografu, ponieważ rejestrowany automatycznie jest w nim tylko czas jazdy. Natomiast na wykresówce nie znajdziemy informacji na temat odpoczynku, przerwy, pozostawaniu w gotowości czy wykonywaniu innej pracy. Kierowca musi sam o to zadbać i odpowiednio ustawić urządzenie. To znacznie utrudnia rozliczanie czasu pracy podczas kontroli, np. z Inspektoratu Transportu Drogowego.
Rozporządzenie Komisji Europejskiej i Rady
Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Europejskiej i Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 roku w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym każdy kierowca załogi danego samochodu powinien nanosić na swoją wykresówkę wszystkie ważne informacje:
- na samym początku imię i nazwisko;
- data i miejsce rozpoczęcia oraz zakończenia wykresówki;
- numer rejestracyjny każdego samochodu, do którego kierowca został przydzielony (taką informację trzeba zmieścić na początku pierwszej jazdy oraz wtedy, gdy zmieni się pojazd podczas używania danej wykresówki);
- wskazania licznika długości drogi (zaznacza się je podczas rozpoczęcia pierwszej jazdy, która zarejestrowana jest na wykresówce, a także podczas zakończenia ostatniej jazdy również zarejestrowanej na wykresówce. Wskazania licznika zapisuje się również wtedy, gdy zmienia się pojazd w ciągu dnia pracy. W związku z tym konieczne jest zapisanie odczytu licznika w samochodzie, do którego kierowca był przydzielony, a także odczyt licznika, do którego zostaje przydzielony.);
- czas, kiedy miała miejsce zmiana pojazdu.